Skip to main content

Polisi berikut dimaksudkan untuk pengguna TV Pintar di Malaysia.

Alphonso Inc. membangunkan dan mengedarkan perisian “AI Video” tertentu untuk kotak atas set dan televisyen pintar. AI Video merujuk kepada keupayaan Alphonso mengumpul dan menganalisis kandungan yang tersedia untuk umum (rancangan TV, iklan, tayangan filem, permainan video) yang sedang dimainkan di atau melalui TV, termasuk teknologi pengumpulan pengecaman kandungan automatik (Automatic Content Recognition, ACR) Alphonso. Pengumpulan data, penyimpanan, analisis dan alat pelaporan AI Video dirujuk secara kolektif sebagai Perkhidmatan.

Polisi ini menerangkan cara Alphonso mengumpul, menggunakan dan berkongsi maklumat apabila pengguna berinteraksi dengan Perkhidmatan.  Anda menyertai Perkhidmatan menerusi pilihan konfigurasi di TV Pintar anda sama ada sewaktu persediaan awal, atau dengan kembali ke menu tetapan dan memilih pilihan untuk menyertai ACR.  Begitu juga, anda boleh menolak Perkhidmatan pada bila-bila masa menerusi menu tetapan di TV Pintar anda, dengan mematikan ACR di dalam tetapan.

Maklumat yang Dikumpulkan

Bila-bila masa anda berinteraksi dengan Perkhidmatan, anda memberikan persetujuan anda kepada pelbagai teknologi yang digunakan untuk mengumpul data, yang mungkin termasuk:

  • Jenis peranti;
  • Buatan dan model peranti;
  • Jenis sistem pengendalian;
  • Masa interaksi anda dengan Perkhidmatan;
  • Pengecam peranti, seperti alamat IP;
  • Maklumat tentang lokasi anda.

Kami juga mungkin menerima maklumat, seperti demografi, minat dan maklumat lain yang dihuraikan dalam polisi ini, mengenai anda daripada rakan pihak ketiga tertentu. Maklumat yang digabungkan hanya digunakan dalam keadaan yang dihuraikan dalam polisi privasi.

Perkhidmatan hanya mengumpul data daripada peranti anda jika anda telah bersetuju untuk mengambil bahagian. Jika anda bersetuju, Perkhidmatan boleh mengumpul video dan/atau maklumat audio daripada apa yang anda tonton melalui peranti anda, tanpa mengira sumber maklumat (cth. TV, video dan peranti penstriman audio, kotak atas set, dsb.) supaya dapat menentukan program yang telah anda tonton dan iklan yang telah anda lihat. Maklumat yang dikumpulkan dirujuk sebagai “Data Tatapan”. Walaupun Perkhidmatan mengumpul pengecam peranti (seperti Alamat IP) yang dikaitkan dengan Data Tatapan anda, Data Tatapan anda tidak pernah dikaitkan, dalam apa-apa bahan yang kami sediakan kepada Rakan Data kami, dengan nama, alamat surat-menyurat, atau e-mel anda. Paling utama, AI Video Alphonso tidak mengecam perbualan manusia, suara sekeliling dan kandungan audio atau video bukan komersial lain.

Kegunaan & Perkongsian Maklumat

Alphonso membezakan antara Pembekal Perkhidmatan, Rakan Data dan Klien.  Pembekal Perkhidmatan menerima Data Tatapan yang mungkin termasuk pengecam peranti.  Pembekal Perkhidmatan melakukan pelbagai tugas, termasuk melaksanakan padanan untuk menambah data, melaksanakan padanan buta supaya set data tersebut boleh dicipta yang tidak mempunyai kriteria mengenal pasti (cth. tiada pengecam peranti), atau perkhidmatan yang berkaitan dengan iklan kepada anda.  Pembekal Perkhidmatan ini adalah terhad secara kontrak dalam cara mereka dibenarkan untuk menggunakan Data Tatapan dan dikehendaki menghapuskan semua Data Tatapan sebaik sahaja mereka telah melaksanakan fungsi mereka.

Rakan Data menerima Data Tatapan yang mungkin termasuk pengecam peranti.  Mereka dapat menggunakan data tersebut untuk mencipta produk yang akan dijual atau sebaliknya dikongsikan dengan Klien.  Rakan Data dibenarkan untuk menyimpan Data Tatapan selagi mana yang mereka perlu, tetapi mereka dikehendaki secara kontrak untuk memastikan bahawa tiada produk yang disediakan oleh mereka kepada klien mereka akan merangkumi apa-apa data yang boleh dikenal pasti.  Sebagai tambahan, semua Rakan Data bersetuju secara kontrak untuk menghapuskan data yang berkaitan dengan mana-mana individu tertentu sebagai tindak balas kepada permohonan disahkan yang diterima oleh sama ada Rakan Data atau Alphonso, selaras dengan mana-mana undang-undang atau peraturan privasi yang berkenaan.

Klien hanya akan menerima Data Tatapan dalam bentuk agregat atau tanpa nama.  Mereka dapat menggunakan data tersebut mengikut kehendak mereka dan boleh menyimpan data tersebut selagi mana yang mereka mahu.  Namun, sekali lagi, tiada satu pun daripada data tersebut boleh dikenal pasti dengan mana-mana individu.

Alphonso dan Pembekal Perkhidmatannya menggunakan Data Tatapan untuk pelbagai tujuan, termasuk untuk:

  • Menyampaikan bahan pemasaran dan pengiklanan bagi pihak kami dan untuk pihak ketiga lain, yang kami percaya berkaitan dengan anda, tidak kira TV Pintar anda dan juga peranti lain yang bersambung ke TV Pintar anda, sama ada secara langsung atau melalui sambungan tanpa wayar;
  • Menawarkan saranan kepada anda tentang kandungan pengaturcaraan di TV anda dan peranti lain yang kami percaya mungkin anda minat; dan
  • Melaksanakan perkhidmatan pemasaran.

Alphonso dan Rakan Datanya menggunakan Data Tatapan untuk pelbagai tujuan, termasuk untuk:

  • Menyelenggara, mengendali, menambah baik dan menyediakan Perkhidmatan; dan
  • Menjana laporan yang menganalisis arah aliran dan tingkah laku pengguna.

Alphonso juga menggunakan pelbagai jenis maklumat yang dikumpul mengikut kepentingan sahnya:

  • Untuk menyelenggara, mengendali, menambah baik perniagaan kami;
  • Untuk menyokong usaha pembangunan perniagaan kami;
  • Untuk menyediakan perkhidmatan pelanggan, berkomunikasi dengan dan memasarkan kepada pelanggan kami; dan
  • Mengawasi Perkhidmatan untuk pematuhan undang-undang dan pematuhan dengan terma penggunaan anda.

Alphonso boleh berkongsi apa-apa data yang dikumpulkan dengan pelbagai pihak, termasuk:

  • Sebagai sebahagian daripada jualan korporat, penggabungan, pengambilalihan, atau pindahan lagi bagi semua atau sebahagian aset kami, termasuk sebagai sebahagian daripada prosiding kebankrapan. Pengganti Alphonso akan memiliki segala hak dan tertakluk kepada semua kewajipan polisi privasi ini; atau
  • Menurut sepina, perintah mahkamah, atau proses undang-undang lain atau sebagaimana yang dikehendaki oleh undang-undang, atau untuk melindungi hak kami, atau hak pihak ketiga.

Anda mempunyai hak untuk menarik balik persetujuan anda pada bila-bila masa.  Untuk mengetahui cara anda boleh mengawal penggunaan kami dan perkongsian maklumat yang kami kumpulkan, atau untuk menarik balik persetujuan yang telah anda beri sebelum ini, sila rujuk bahagian “Pilihan Anda” di bawah.  Sila ambil perhatian bahawa sekiranya anda tidak memberi persetujuan, atau jika anda memilih untuk menarik balik persetujuan anda, iklan yang anda lihat pada peranti anda mungkin kurang berkaitan dengan anda dan anda tidak akan menerima saranan kandungan yang diperibadikan di TV anda.

Pilihan Anda

Perkhidmatan

Anda menyertai Perkhidmatan melalui pilihan konfigurasi di TV Pintar anda, sama ada sewaktu persediaan awal, atau dengan kembali ke menu tetapan dan memilih pilihan untuk menyertai ACR.  Jika anda memilih untuk menyertai Perkhidmatan, anda bersetuju dengan pengumpulan dan penggunaan data oleh kami tentang kandungan video dan audio di TV Pintar untuk menyesuaikan pengiklanan pada peranti bersambung lain, untuk memberi saranan kandungan televisyen kepada anda dan untuk penggunaan lain seperti yang digariskan di atas. Jika anda ingin menarik balik persetujuan tersebut pada bila-bila masa, anda boleh berbuat demikian dalam menu tetapan TV Pintar anda, dengan mematikan ACR di dalam tetapan.

Pengiklanan Berasaskan Minat

Pada umumnya, pengiklanan berasaskan minat ditakrifkan sebagai penggunaan kuki, suar web, ID peranti dan teknologi lain untuk mengumpul maklumat tentang cara perkhidmatan merentasi Internet digunakan.  Maklumat yang dikumpulkan mungkin termasuk alamat IP, penyemak imbas web, halaman yang dilihat, masa yang diluangkan di halaman atau dalam aplikasi, pautan yang diklik dan maklumat penukaran. Hingga takat, seperti yang digariskan di atas, bahawa Alphonso menggunakan mana-mana kaedah ini untuk mengumpul data, Alphonso mematuhi Prinsip Kawal Selia Kendiri Digital Advertising Alliance (“DAA”) berhubung pengiklanan berasaskan minat.

Jika anda ingin melaksanakan pilihan berkaitan pengiklanan berasaskan minat pada penyemak imbas, anda boleh melawati www.aboutads.info/choices. Untuk membuat pilihan tentang pengiklanan berasaskan minat di peranti mudah alih, anda boleh memuat turun versi AppChoices untuk peranti anda melalui www.youradchoices.com/appchoices.

Jika anda memilih untuk keluar daripada pengiklanan berasaskan minat melalui alat yang dihuraikan di atas, kami akan berhenti menggunakan data daripada peranti tersebut untuk pengiklanan berasaskan minat pada penyemak imbas tersebut, peranti mudah alih dan pada peranti yang berkaitan.  Kami akan berhenti menggunakan data yang dikumpulkan daripada peranti yang berkaitan untuk pengiklanan berasaskan minat pada peranti di mana pilihan telah dilaksanakan.

Kanak-kanak

Alphonso tidak akan dengan sengaja mengumpul maklumat yang boleh dikenal pasti secara peribadi atau maklumat lain daripada kanak-kanak yang berumur bawah 18 tahun (atau umur yang ditetapkan oleh undang-undang tempatan dalam bidang kuasa di tempat kami menawarkan Perkhidmatan kami). Apabila maklumat dikumpul secara elektronik, Alphonso mungkin tidak dapat menentukan sama ada maklumat tersebut telah dikumpulkan daripada seseorang yang berumur bawah 18 tahun, dan maklumat sedemikian dianggap seolah-olah telah dikumpulkan daripada orang dewasa.  Jika kami mengetahui bahawa seseorang yang berumur bawah 18 tahun telah memberikan maklumat, Alphonso akan mengambil langkah-langkah untuk mengalih keluar maklumat tersebut dan menamatkan akses dan penggunaan Perkhidmatan individu tersebut.

Keselamatan

Alphonso mengambil langkah-langkah fizikal, teknikal dan pentadbiran yang munasabah untuk membantu memelihara maklumat yang kami kumpul, simpan dan guna dalam keadaan selamat.  Langkah-langkah ini termasuk pencincangan (atau penyulitan lain) data, bersama-sama dengan pengehadan mengenai siapa yang dibenarkan untuk mengakses data peribadi.

Penyimpanan Data

Alphonso menyimpan data yang kami kumpulkan melalui Perkhidmatan hanya selagi ia diperlukan untuk menyediakan perkhidmatan kami atau untuk kegunaan kepentingan sah kami seperti pematuhan perakaunan dan undang-undang. Selepas masa ini dilepasi, data tersebut dihapuskan atau dinyahkenal pasti.

Privasi Data Pengguna 

Pemprosesan data peribadi tertentu mungkin tertakluk kepada pelbagai statut dan peraturan di negara anda. Undang-undang privasi ini memberi hak tertentu kepada anda berhubung pemprosesan maklumat peribadi anda.  Alphonso mematuhi semua hak pengguna yang diperuntukkan di bawah undang-undang yang berkenaan di negara anda, termasuk hak yang disenaraikan di bawah.  

Alphonso tidak boleh mengumpul apa-apa maklumat peribadi sensitif dalam apa jua keadaan, termasuk data yang berkaitan dengan lesen memandu, kad pengenalan negeri, atau nombor pasport; log masuk, akaun kewangan, nombor kad debit, atau kad kredit secara gabungan dengan mana-mana kod keselamatan atau akses yang dikehendaki, kata laluan, atau kelayakan; atau data yang mendedahkan asal kaum atau etnik, kepercayaan agama, diagnosis kesihatan mental atau fizikal, orientasi seksual, keahlian kesatuan, kewarganegaraan atau status imigresen, atau data geolokasi tepat.

Hak untuk Tahu

Satu hak pengguna ialah “Hak untuk Tahu”, kadangkala dirujuk sebagai “Hak untuk Mengakses” atau “Hak untuk Mengesahkan”.  Hak ini membenarkan anda untuk mengetahui sama ada kami telah mengumpul apa-apa maklumat tentang anda dan kandungan maklumat tersebut.  Anda boleh memohon maklumat tentang pengumpulan, penggunaan dan pendedahan kami terhadap maklumat peribadi anda dalam tempoh 12 bulan sebelumnya dan meminta kami memberikan maklumat berikut kepada anda:

  • Kategori dan cebisan maklumat peribadi khusus yang telah kami kumpulkan tentang anda.
  • Kategori sumber dari mana kami mengumpul maklumat peribadi.
  • Tujuan mengumpul, menggunakan, atau menjual maklumat peribadi.
  • Kategori pihak ketiga dengan siapa kami berkongsi maklumat peribadi.
  • Kategori maklumat peribadi yang didedahkan tentang anda bagi tujuan perniagaan.
  • Jika berkenaan, kategori maklumat peribadi yang dijual tentang anda dan kategori pihak ketiga di mana maklumat peribadi telah dijual, mengikut kategori atau kategori maklumat peribadi bagi setiap pihak ketiga di mana maklumat peribadi telah dijual.

Hak untuk Menghapuskan

Anda juga mempunyai hak untuk memohon – dengan beberapa pengecualian – bahawa kami menghapuskan maklumat peribadi yang telah kami kumpulkan tentang anda.

Hak untuk Membetulkan

Anda berhak untuk membetulkan sebarang ketidaktepatan yang anda temui dalam data peribadi anda, berdasarkan sifat data peribadi dan tujuan pemprosesannya.

Hak menarik balik persetujuan 

Walaupun kami bergantung pada persetujuan untuk memproses maklumat peribadi anda, anda berhak untuk menarik balik persetujuan anda pada bila-bila masa. Walau bagaimanapun, perkara ini tidak akan menjejaskan kesahan mana-mana pemprosesan yang dijalankan sebelum anda menarik balik persetujuan anda. 

Membuat Permohonan

Untuk melaksanakan mana-mana hak ini, sila hubungi kami di privacy@alphonso.tv. Kami mungkin meminta maklumat khusus daripada anda bagi membantu kami mengesahkan identiti anda dan memproses permohonan anda.

Pemindahan Data  

Apa-apa data yang kami kumpul menerusi peranti berkemungkinan akan dipindahkan ke dan disimpan di Amerika Syarikat.  Alphonso menegaskan bahawa apa-apa data yang dipindahkan ke, atau disimpan di Amerika Syarikat akan dikendalikan dan disimpan dengan tahap perlindungan data yang sama seolah-olah data tersebut berada di Malaysia.

Kemas kini

Alphonso berhak, mengikut budi bicara mutlaknya, untuk mengemas kini, mengubah suai atau menggantikan polisi privasi ini secara keseluruhan atau sebahagian, pada bila-bila masa.  Untuk apa-apa perubahan bukan material (sebagai contoh, jika kami memperoleh alamat fizikal atau e-mel baharu), akses berterusan atau penggunaan Perkhidmatan susulan perubahan sedemikian merupakan penerimaan anda terhadap perubahan tersebut.  Semua perubahan bukan material akan disenaraikan di laman web Polisi Privasi Alphonso yang berkenaan.  Untuk apa-apa perubahan material (sebagai contoh, jika kami meminda cara kami mengumpul, menggunakan atau berkongsi data), anda akan menerima komunikasi melalui peranti anda dan akan diminta untuk Menyertai semula Polisi Privasi.  Dalam keadaan tersebut, jika anda memilih untuk tidak Menyertai semula, Perkhidmatan tidak akan lagi aktif di peranti anda.

Maklumat Hubungan

Jika anda mempunyai sebarang pertanyaan mengenai Perjanjian Lesen Pengguna, Polisi Privasi atau urusan anda dengan Perkhidmatan, sila hubungi kami dalam peranan kami sebagai pengawal data, di:

Alphonso Inc.
u.p.: Privasi
2440 W El Camino Real
Mountain View, CA 94040 AS
E-mel: info@alphonso.tv